Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoofd Financiën & Control, Concerncontroller

Vacature 01 okt 2021

Ben jij een ervaren Hoofd Financiën & Control en vind je maatschappelijk werk belangrijk?

Solliciteer direct

Ben jij een ervaren hoofd Financiën & Control? Krijg je energie van het verder vormgeven van de business control in een organisatie? Vind je maatschappelijk werk belangrijk? Wil jij binnen Bedrijfsvoering gaan voor een gestroomlijnde dienstverlening aan onze interne medewerkers en externe opdrachtgevers? Dan komen we graag met jou in contact. We zijn op zoek naar een nieuw hoofd Financiën & Control/concerncontroller per 1 januari 2022.

Wat maakt de rol van Hoofd F&C/concerncontroller bij ons zo leuk?  

Je bent als ‘spin in het web’ betrokken bij allerlei trajecten met financiële raakvlakken en het algemene management van ICTU. ICTU kent een prettige, informele en professionele werksfeer en heeft korte lijnen tussen medewerkers en management. En als ‘vraagbaak’ heb je veel contacten door de organisatie heen. Als leidinggevende stuur je de werkzaamheden binnen de afdeling aan en ondersteun en coach je je medewerkers bij hun verdere ontwikkeling.
ICTU is een relatief kleine organisatie, waardoor je takenpakket breed is. Je kunt meedenken over diverse verbeterprocessen in het kader van onze meerjarenstrategie ICTU-breed en binnen Bedrijfsvoering, waar jouw ervaring en affiniteit het best tot zijn recht komen. Je krijgt de ruimte je te ontwikkelen. ICTU hanteert een agile aanpak bij projecten en interne verbeterprocessen.

Hoe ziet je werk eruit?

Als hoofd F&C ben je (budget) verantwoordelijk voor de afdeling Finance & Control binnen ICTU en geef je leiding aan de (interne en externe) medewerkers. Het team bestaat uit 6 vaste medewerkers, aangevuld met gemiddeld 5-6 tijdelijke (externe) medewerkers.
F&C is onderdeel van de directie Bedrijfsvoering, die naast de afdeling F&C bestaat uit de afdelingen HR & Inkoop inclusief juridische zaken, ICT, FAZ en Projectmanagementondersteuning. Je rapporteert aan de Directeur Bedrijfsvoering.

Naast je positie als Hoofd F&C ben je tevens concerncontroller en daarmee het financiële geweten van ICTU. Tijdens het werk heb je regelmatig met uiteenlopende belangen te maken. Enerzijds voortkomend uit de verschillende behoeften van afzonderlijke opdrachtgevers, anderzijds verband houdend met de positie van de ICTU-organisatie binnen de overheid. Het creëren van draagvlak voor standpunten en argumenten is belangrijk in deze functie. Als controller heb je rechtstreeks toegang tot de algemeen directeur en penningmeester van het bestuur.

Binnen deze uitdagende functie adviseer je management, directie en bestuur en treed je op als bedrijfseconomisch specialist en als sparringpartner van het directieteam. Je beschikt over commerciële ervaring, bijvoorbeeld als business controller. Daardoor ben je in staat om de bedrijfsbelangen goed af te wegen en zowel kansen als risico’s binnen de opdrachten die ICTU uitvoert, snel te identificeren en hierop te acteren. Je draagt bij aan inzicht in de strategische keuzes voor de toekomst met de coördinatie en het toezicht op een adequate uitvoering van de planning-, budgettering- en forecastingcyclus in samenwerking met de business. Je draagt in samenwerking met de projectsecretarissen zorg voor management informatie en maakt hierbij gebruik van het interne netwerk.  

Je maakt onderdeel uit van het managementteam van ICTU. Bij het realiseren van doelstellingen van de organisatie adviseer je het directieteam. ICTU is een stichting waarvan het bestuur eindverantwoordelijk is. In het bestuur zitten ambtenaren uit de drie bestuurslagen van de overheid. Het bestuur heeft een penningmeester. Als hoofd FC en concerncontroller ben jij het eerste aanspreekpunt voor de penningmeester over de financiële bedrijfsvoering van ICTU.

Je bent (samen met je afdeling) verantwoordelijk voor:

  • Advies en signalering aan afdelingshoofden over de afdelingsbegrotingen en uitputting;
  • Tijdige en adequate uitvoering van de planning, control & rapportagecyclus;
  • Kwalitatief goede informatievoorziening uit de financiële systemen en duiding van de cijfers;
  • Beheer van financiële systemen en managementinformatie;
  • Opstellen van de jaarrekening en aanspreekpunt voor de controle van de externe accountant

Afdeling F&C

De afdeling F&C verzorgt de financiële en projectadministratie in Exact/Synergy. Buiten de afdeling F&C zijn projectsecretarissen verantwoordelijk voor beheer en rapportages over de individuele projecten. F&C rapporteert over de gehele opdrachtenportefeuille en heeft daarbij regelmatig contact met projectsecretarissen.

De afdeling heeft een toetsende en signalerende rol op financieel economisch gebied, naleving van integriteitsuitgangspunten en beoordeelt relevante in en verkoopovereenkomsten (onderdeel van de interne verificatieflow). De afdeling F&C is (deels) verantwoordelijk voor het beheer, inrichting en doorontwikkeling van de basissystemen TimeTell en Exact/Synergy en daarnaast voor het beheer, de ontsluiting en doorontwikkeling van rapportages met behulp van Power BI.

F&C stelt de jaarrekening en managementrapportages (zoals dashboards en bestuur rapportages) op. De afdeling beheert het begrotings-en prognose proces.
F&C heeft naast een toetsende ook een adviserende rol op financieel economisch gebied, en medewerkers werken in multidisciplinaire teams mee aan verbeteringen van processen.

Gewenst profiel

Wij zijn op zoek naar iemand met gevoel voor de business. Je bent kritisch en je weet het directieteam, management en de organisatie uit te dagen. Je realiseert mede de plannen van de organisatie en houdt voortdurend een oog voor zowel risico’s als kansen. Je hebt inzicht in consequenties voor de langere termijn en bent in staat deze helder voor anderen te maken.  In je optreden weet je een balans te vinden van klantgedrevenheid en management ondersteunende betrokkenheid enerzijds en een onafhankelijke toetsende en adviserende rol anderzijds (duale rol). Je bent zakelijk en ondernemend. Tenslotte beschik je over de kennis en vaardigheden om op de juiste wijze te interveniëren.

Functie-eisen

  • Je bent in het bezit van een voor de functie relevante opleiding, bijvoorbeeld een afgeronde RA ,RC of MBA
  • Tenminste 5 jaar werkervaring in een vergelijkbare (commerciële) functie;
  • Ervaring met het uitvoeren van business analyses;
  • Ervaring met organisaties die met het ‘baten-lastenstelsel’ werken;
  • Affiniteit met en doorontwikkeling van (financiële) systemen;
  • Basis kennis over vennootschapsbelasting en BTW wetgeving
  • Kennis van kostprijsberekeningen;
  • Ervaring met risicomanagement;
  • Kennis en ervaring met organisaties die projecten uitvoeren is een pré.

Je beschikt over de volgende competenties: Weloverwogen, risicobewust, kansgericht, kritisch, ambitieus, een teamplayer, klantgericht en communicatief sterk.

Over ICTU

Onze missie: ICTU werkt aan een betere digitale overheid. Als onpartijdige advies- en projectenorganisatie helpen wij overheden bij het verbeteren van hun dienstverlening met ICT en maken wij het werk van overheden makkelijker, efficiënter en beter. ICTU werkt sámen met de overheid vóór Nederland. Dat maakt werken bij ICTU leuk, boeiend én relevant. Kijk voor meer informatie over onze projecten en over werken bij ICTU op ictu.nl.

Wat bieden we jou?

Een unieke plek binnen de overheid, met grote maatschappelijke relevantie. Een inhoudelijk interessante uitdaging om in een complexe, bestuurlijke omgeving, met unieke projecten en vraagstukken te werken.

Een functie van 36 uur per week (32 uur is bespreekbaar) in een organisatie met enthousiaste en innovatieve medewerkers, waar de betrokkenheid hoog is. Je krijgt een arbeidsovereenkomst voor de periode van één jaar met uitzicht op een vast dienstverband. ICTU faciliteert dat de accreditatie op het gebied van RA/RC op orde kan worden gehouden.

Verder bieden we je een salaris op het niveau van schaal 14/15 van de CAO Rijk, afhankelijk van de kennis en ervaring die je meeneemt (min. € 4.831,23 en max. € 7.736,71 bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek).  

Daarnaast kun je rekenen op 16,37% van je salaris aan individuele keuzemogelijkheden in het arbeidsvoorwaardenpakket (IKB), een goede ABP pensioenregeling en volop opleidingsmogelijkheden. Je kunt natuurlijk mobiel en digitaal vanuit huis werken of vanuit een andere locatie. We werken op dit moment nog grotendeels vanuit huis met het oog op de COVID-19-maatregelen.

ICTU bereidt zich voor op het ‘hybride werken’ waarbij sprake zal zijn van een reiskostenvergoeding woon-werkverkeer en een thuiswerkvergoeding. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers vitaal aan het werk blijven en naast coaches, mentoren en buddy’s organiseren we veel activiteiten digitaal. Maandelijks is er een online ICTU Update (interne bijeenkomst), er is een online koffiecorner en je kunt online in beweging blijven onder begeleiding. Daarnaast delen collega’s online muziek-playlists en organiseren teams onderling online borrels of spelletjesmiddagen. En sinds kort ontmoeten we elkaar weer wat vaker ‘live’ bij de koffieautomaat.

Informatie en sollicitatie

Heb je inhoudelijke vragen over de functie? Neem dan contact op met Anja Smorenburg, directeur Bedrijfsvoering: 06-34463514 of anja.smorenburg@ictu.nl. Heb je vragen over de procedure, dan kun je terecht bij onze HR Adviseur Eva Andriessen: 06-11708058 of eva.andriessen@ictu.nl.

De online sollicitatieprocedure bestaat uit twee rondes en aanvullend een arbeidsvoorwaardengesprek. In de eerste ronde kiest de Selectie Advies Commissie (SAC) kandidaten uit op basis van briefselectie. De SAC voert met maximaal drie kandidaten een gesprek. De SAC laat de twee meest geschikte kandidaten voor een vervolggesprek doorgaan naar de Benoemings Advies Commissie (BAC). De BAC brengt een advies uit aan de directeur Bedrijfsvoering die uiteindelijk een besluit neemt. Tot slot zal ook een eindgesprek met de penningmeester van het Bestuur plaatsvinden. Daarna volgt een arbeidsvoorwaardengesprek. Beoogde startdatum van de functie is zo spoedig als mogelijk is na afronding van deze procedure.

Een verklaring omtrent goed gedrag (VOG) en een referentiecheck maken deel uit van de selectieprocedure.

Graag ontvangen we jouw cv en motivatie uiterlijk vrijdag 22 oktober.

De werving doen we geheel zelf. Acquisitie stellen we dan ook niet op prijs.

 

Meer weten?