Overslaan en naar de inhoud gaan

Communicatieve contentmanager (32 uur)

Vacature 10 nov 2021

Wij zoeken een communicatieve contentmanager met passie voor contentmanagement en hart voor de publieke zaak!

Solliciteer direct

Je hebt passie voor contentmanagement. Je krijgt energie van denken én doen. Je vindt maatschappelijk relevant werk belangrijk. Dat kan bij ICTU, waar je werkt aan een betere digitale overheid!

Kun jij ervoor zorgen dat relevante content via verschillende kanalen – van het ICTU-portaal op SharePoint tot Yammer én onze website - op de best mogelijke manier voor verschillende doelgroepen ontsloten wordt? En wil je die content continu verbeteren, samen met andere collega’s in het beheerteam van de interne digitale werkomgeving van ICTU en met het team van ICTU Communicatie? Dan ben jij wellicht de communicatieve contentmanager die we zoeken!

Wat vragen we van jou?

De functie van contentmanager bij ICTU richt zich primair op het contentmanagement van de interne digitale werkomgeving van ICTU. Je bent binnen ICTU Communicatie verantwoordelijk voor het effectief adviseren over gestructureerde en goed vindbare content op onze digitale werkomgeving en op onze website. De kanaal- en contentstrategie zijn, samen met de redactionele formules voor de verschillende kanalen, de leidraad voor je dagelijkse werkzaamheden. Ook het bijdragen aan en meedenken over het ontsluiten van content via externe cms’en (zoals de website van ICTU), is onderdeel van de functie.

De behoeften van ICTU-medewerkers en ons werkveld zijn dynamisch en daardoor steeds in ontwikkeling. Als lid van het beheerteam doe je dan ook verbetervoorstellen voor de inhoud en de werking van de kanalen en middelen van onze interne werkomgeving. Denk daarbij aan kanalen zoals Yammer, het ICTU-portaal en de Teamsites op SharePoint. Met jouw kennis van content en metadata help je om daarin de juiste keuzes te maken.

Als contentmanager is het jouw rol om de content in die kanalen zo goed mogelijk hun werk te laten doen. Daarvoor is er een kanaal- en contentstrategie ontwikkeld en zijn er voor de verschillende kanalen redactionele formules. Je ziet erop toe dat die worden toegepast en je adviseert en helpt collega's om dat vooral zelf ook goed te kunnen doen.

Verder ga je aan de slag met het contentmanagement rondom de ICTU Academy; een in 2021 gelanceerd platform binnen ICTU dat dient als dé start- en vindplaats van kennisaanbod binnen ICTU. ICTU hecht veel waarde aan het stimuleren van een ontwikkel- en leercultuur die bijdraagt aan de professionele ontwikkeling van onze medewerkers. Want er blijft altijd ruimte voor verbetering. De ICTU Academy is er om iedere ICTU’er hierin praktisch te ondersteunen.

Wie zoeken we?

ICTU Communicatie zoekt per 1 januari 2022 een communicatieve contentmanager met een heldere blik. Een nieuwe rol, ingevuld door een collega die zich samen met het beheerteam van onze digitale werkomgeving primair richt op het managen, beheren, structureren, plaatsen en het doen van verbetervoorstellen voor ontsluiting van de content.  En die daarnaast kennis en ervaring ook inzet voor externe CMS'en zoals voor ICTU.nl. De tijdelijke aanstelling is voor een periode van twee jaar voor 32 uur per week.

Je bent een verbinder, resultaat- en oplossingsgericht. Advisering en uitvoering gaan bij jou hand in hand. Jij hebt natuurlijk een goed gevoel voor taal, affiniteit met redactie en je hebt kennis van de inzet van meerdere kanalen. Daarnaast kun je mensen op vriendelijke en tegelijkertijd duidelijke wijze goed meenemen.

Met wie ga je werken?

ICTU Communicatie geeft mede vorm aan de missie en de strategie van ICTU via interne en externe communicatie. Het kernteam is klein en werkt met een flexibele schil van professionals zoals fotografen, tekstschrijvers, vormgevers en andere communicatiespecialisten. Teamspirit, oog voor balans, samenwerking en collegialiteit vinden wij belangrijk. Professionaliteit en een positieve instelling spreken daarbij voor zich.

Als contentmanager maak je onderdeel uit van het team Communicatie en werk je tevens in het beheerteam DWO dat voor ICTU de inrichting, functionaliteiten en content van de digitale werkomgeving beheert. Kortom, alle kanalen en tools die we dagelijks gebruiken om met elkaar samen te werken, kennis te delen en elkaar te ontmoeten. We ondersteunen afdelingen en projecten bij hun contentmanagement zodat zij de kanalen en middelen die er zijn zo goed mogelijk gaan én blijven gebruiken. Dat doe je samen met een kleine groep collega’s.

Voor de ICTU Academy vervul je in deze digitale werkomgeving daarbij – optioneel (de 32 uurs variant) - ook de rol van contentmanager.

Het beheerteam is een nieuw team dat na een verbeterproject recent is ingericht om alle gerealiseerde verbeteringen nog verder te optimaliseren. Denk aan: vindbaarheid, consistentie in sites, het gebruik van SharePoint, leren en kennis delen. Dat beheerteam bestaat, naast jouw rol als contentmanager, uit:

  • Technisch en functioneel beheer
  • Communicatieadvies
  • UX-design
  • Product Owner

Over ICTU

ICTU is een onpartijdige projecten- en adviesorganisatie binnen de overheid. Wij werken vanuit de overtuiging dat ICT in brede zin de overheid vooruithelpt bij maatschappelijke vraagstukken. Onze missie: werken aan een betere digitale overheid.
Zie voor meer informatie over werken bij ICTU: https://www.ictu.nl/werken-bij-voor

Gewenst profiel

Jij bent een communicatieve contentmanager met passie voor contentmanagement en hart voor de publieke zaak. Hoewel je strategisch ‘je mannetje staat’, ben je vooral sterk in het handen en voeten geven aan de uitvoering.
Verder:

  • Ben je een teamplayer die ook uitstekend zelfstandig kan werken.
  • Weet je overzicht te houden en prioriteiten te stellen.
  • Kun je goed schakelen tussen flexibiliteit en focus; soms moet je even alles uit je handen laten vallen voor een spoedklus.
  • Heb je affiniteit met de inzet van overall digitale communicatie en de mogelijkheden, community management en/of vraaggericht multimediadesign.
  • Is ervaring met de agile/scrum-methodiek mooi meegenomen.

Functie-eisen

Als contentmanager werk je op het snijvlak van communicatie, content en techniek. Je denkt mee over hoe je content zo efficiënt mogelijk plaatst, publiceert en structureert. Je weet wat er nodig is om content online te laten presteren. En je werkt hierbij graag samen met anderen.

Verder vragen we van jou:

  • Een afgeronde opleiding contentmanagement en bij voorkeur een HBO Bachelor op het gebied van communicatie of informatievoorziening;
  • Minimaal 5 jaar relevante ervaring als contentmanager (ook van buiten de publieke sector welkom);
  • Ruime ervaring met redactionele processen, SEO en kennis van metadata;
  • Ruime ervaring met één of meerdere content managementsystemen (CMS);
  • Dat je conceptueel thuis bent met de werking van Office365/SharePoint;
  • Basiskennis beeldbewerking en HTML (bij voorkeur kennis van Drupal);
  • Dat je bugs kunt rapporteren en verbeteringen kunt beschrijven voor technici;
  • een aantoonbaar goed gevoel voor tekst en beeld;
  • Klantgerichtheid, inlevingsvermogen, stevig in de schoenen kunnen staan, flexibiliteit, nauwkeurigheid, gestructureerdheid, omgevingsbewustzijn en een positieve instelling (gevoel voor humor is welkom).
  • Als pré enige ervaring met projectmatig werken en agile/scrum methodieken.

Wat bieden we jou?

Een unieke plek binnen de overheid, met grote maatschappelijke relevantie. Een inhoudelijk interessante uitdaging om in een complexe, bestuurlijke omgeving, met unieke projecten en vraagstukken te werken.

Een functie van 32 uur per week in een organisatie met enthousiaste en innovatieve medewerkers, waar de betrokkenheid hoog is. Je krijgt een arbeidsovereenkomst voor een periode van twee jaar.

Verder bieden we je een salaris op niveau van schaal 10/11 van de CAO Rijk, afhankelijk van de kennis en ervaring die je meeneemt (minimaal € 2.737,59 en maximaal € 5.003,97 bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek, waarbij het nieuwe akkoord van de CAO Rijk nog niet is meegenomen).
Daarnaast kun je rekenen op 16,37% van je salaris aan individuele keuzemogelijkheden in het arbeidsvoorwaardenpakket (IKB, dit is inclusief de vakantietoeslag en een eindejaarsuitkering), een goede ABP-pensioenregeling en volop opleidingsmogelijkheden. Je kunt natuurlijk mobiel en digitaal vanuit huis werken of vanuit een andere locatie. We werken op dit moment nog grotendeels vanuit huis met het oog op de Covid 19 maatregelen.

ICTU bereidt zich voor op het ‘hybride werken’ waarin ruimte zal zijn voor een reiskostenvergoeding woon-werkverkeer en een thuiswerkvergoeding. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers vitaal aan het werk kunnen blijven en naast eigen coaches, mentoren en buddy’s worden er verschillende activiteiten georganiseerd die daarbij kunnen ondersteunen.

Informatie en sollicitatie

Heb je inhoudelijke vragen over de functie? Neem dan contact op met Ilse Vegter, Hoofd Communicatie ICTU: via 06 – 27592136 of ilse.vegter@ictu.nl. Heb je vragen over de procedure, dan kun je terecht bij onze HR Adviseur Gisela Fijnaut via 06 – 25643320 of gisela.fijnaut@ictu.nl.

Sollicitaties zijn welkom tot en met 28 november 2021.
Gesprekken met kandidaten die aan het profiel voldoen, voeren we op donderdag 2 december en vervolggesprekken op woensdag 8 december.
De werving doen we geheel zelf. Acquisitie stellen we dan ook niet op prijs.

 * Met de ICTU Digitale Werkomgeving bedoelen we het totaal aan digitale tools die we binnen ICTU gebruiken om elkaar te informeren, met elkaar (samen) te werken, kennis te delen en elkaar te ontmoeten. Zoals SharePoint, MS Teams, Yammer en het ICTU-portaal.

Meer weten?