Overslaan en naar de inhoud gaan

Communitybuilding

Sterke communities rond uw probleem of onderwerp

Hoe bouwt u draagvlak voor een verandering die de hele overheid raakt? Hoe deelt u kennis over organisatiegrenzen heen? Hoe vinden specialisten elkaar, en waar kunnen beginners kennis opdoen, om ook specialist te worden? Hoe groeit een idee uit tot een beweging? Dat alles begint met mensen die zich verbinden. Met elkaar, én aan een onderwerp of een probleem. ICTU helpt u die verbinding te faciliteren, stimuleren en versterken, zodat er een levende community ontstaat.

Wat we doen

  • ICTU analyseert het probleem, het programma en de ambities van uw organisatie. Vervolgens bekijken we, op basis van onze ervaring: past een community daarbij? En zo ja: in welke vorm?
  • Gaan we aan de slag, dan maken we een plan van aanpak. En we zoeken een geschikte community manager. Vanaf de start van de community ondersteunen onze eigen, ervaren community managers uw organisatie. In de vorm van advies op maat, inspiratie en lessons learned.
  • Heeft u al een community? Ook dan kunt u ons inschakelen. Zo kunnen we het beheer overnemen, of de community manager(s) ondersteunen. Ook kunnen we u helpen als een bestaande community niet (meer) functioneert. Wij geven u eerlijk advies over uw opties, van herstart tot gerichte afbouw.

Hoe we werken

  • De rijkdom van een community zit in de mensen en hun relaties. Daar gaan wij dus zorgvuldig mee om. De meerwaarde van de community voor de deelnemers staat daarom centraal. Bij de keuze voor vorm, inhoud en toon van de communicatie, én bij de te leveren resultaten.
  • Kennis delen gaat niet vanzelf. Waar nodig helpen wij een handje. Door te vertalen tussen organisaties en vakgebieden, te sturen op positieve feedback, vervolgvragen te stellen en kennis om te zetten in deelbare informatie. Een sterke community is er een met veel dwarsverbindingen tussen de leden. Community managers stellen daarom mensen met gedeelde belangen en interesses aan elkaar voor.
  • Community management werkt alleen als je zelf deel uitmaakt van de community. ICTU belegt community management dan ook altijd bij iemand met een inhoudelijke of sociale interesse in het onderwerp en de deelnemers.

Projecten

Gebruiker Centraal

Community voor professionals die werken aan de online dienstverlening van de overheid.

NORA & de NORA Familie

Kenniscommunity voor architecten, beleidsmedewerkers en materiedeskundigen die zich bezighouden met de Nederlandse Overheid Referentie Architectuur.

Kennisplatform Big Data

Een leeromgeving voor professionals binnen de overheid die werken op het gebied van datamanagement.

Terug naar het overzicht van Diensten.

Meer weten?